sobota, 23 lutego 2013

Coś z niczego - KURCZAK DUSZONY W BIAŁYM WINIE Z GROSZKIEM i PORAMI Z PEŁNOZIARNISTYMI KLUSECZKAMI ŁYŻKĄ KŁADZIONYMI

kurczak duszony w białym winie z zielonym groszkiem i porami
Zastanawiałem się ostatnio co na obiad...
Miałem ochotę na coś klasycznego - naszedł mnie smak na kluski łyżką kładzione. Z nimi jednak nic tak dobrze się nie łączy, jak coś w gęstym i pysznym sosiku.
W lodówce miałem akurat kurczaka i pory, w zamrażarce ostatnią paczkę zielonego groszku, a na blacie stała otwarta butelka białego wina. ŚWIETNIE - pomyślałem i zabrałem się za przygotowanie tego pysznego dania :)
PYCHA!

Na 2x porcje potrzebujesz:

kurczak:
- 400g piersi kurczaka, pokrojonej w paski
- 1x opakowanie mrożonego groszku
- 1x pora, pokrojonego w dość grube półplasterki
- 3x łyżki mąki ( może być pełnoziarnista )
- 1x szklankę białego, półwytrawnego wina
- 5x łyżek oliwy z oliwek
- 1x łyżkę białego octu winnego
- sól morską
- świeżo mielony, czarny pieprz

kluski:
- ~300g mąki ( ja użyłem pełnoziarnistej )
- 1x jajko
- 3x łyżki roztopionego masła ( opcjonalnie )
- wodę
- sól morską

A robisz tak:

Pierś kurczaka przekładasz do sporej miski, doprawiasz solą i pieprzem oraz posypujesz mąką. Mieszasz delikatnie. Na głębokiej patelni rozgrzewasz oliwę z oliwek i kiedy będzie gorąca, wrzucasz kurczaka. Obsmażasz na złoto i przekładasz z powrotem do miski. Teraz na oliwę wrzucasz pora i powoli smażysz. Doprawiasz solą, pieprzem i podlewasz białym octem winnym. Podsmażasz tak, aż por lekko zmięknie, ale wciąż pozostanie jędrny. Nie zapominaj, że jeszcze chwilkę będzie dusił się z kurczakiem :)
Teraz na patelnię dodajesz wcześniej podsmażone mięso i zalewasz białym winem. Doprowadzasz do wrzenia i chwilkę gotujesz, aż alkohol z wina odparuje, a pozostanie po nim tylko wspaniały aromat. Ewentualnie dolej odrobinę wody, dopraw solą i pieprzem i zamieszaj. Sos powinien wspaniale się zagęścić. Przykryj i duś tak około 10 minut.
Teraz czas na kluseczki!
Do miski wsyp mąkę, dodaj jajko, roztopione masło ( opcjonalnie ), wodę i sól. Dokładnie wymieszaj. Ciasto powinno mieć konsystencję gęstego kisielu, także proporcje są umowne.
W garnku doprowadź do wrzenie osoloną wodę. Wkładaj formowane łyżką kluseczki do garnka z gotującą się wodą i gotuj, aż wypłyną na wierzch. Odcedź łyżką cedzakową i gotowe!
Podawaj razem ze wspaniałą potrawką z kurczaka i groszku w białym winie :)
PYCHOTA!

SMACZNEGO! :)

5 komentarzy:

  1. uwielbiam takie dania - coś z niczego :) i to jakie pyszne coś!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. OK pyszności pysznościami ale ja się pytam kiedy nowy utworek muzyczny:)

    OdpowiedzUsuń